יום שישי, 12 בינואר 2018

ניתוח: "דיסני" קנתה חלק ניכר מ FOX. מה זה אומר בפועל ?


לפני כשלשה שבועות נודע על עסקת ענק שבה "דיסני" קונה חלקים מ FOX תמורת 68 ביליון דולר. אמורות להיות לכך השפעות נרחבות מאד על הרשת, השפעות שבאו לידי ביטוי בהענקת עונה שנייה ל The Gifted, למרות נתוני רייטינג לא מחמיאים וזאת משום שהיא חלק מהעולם של ה X-Men אותו "דיסני" רוצה להרחיב ולנצל מבחינה כספית, וכן על "דיסני". הגיע הזמן לעשות קצת סדר בנתונים.

ראשית, חייבים לציין, שרשת הברודקאסט תישאר על כנה, משום ש"דיסני" היא כבר הבעלים של רשת ABC ובארה"ב אסור להיות בעלים של שתי רשתות שידור. כמו כן, הרשת תמשיך להיות בעלים וממתפעלת של 28 תחנות מקומיות. ערוצים נוספים  שהרשת תשאיר הינם: FOX News, FOX Sport 1 ו 2. ואת רשת
The Big Ten. ולבסוף, הרשת גם תשאיר אצלה את מחסני 20th Century FOX בלוס אנג'לס.



אז, מה קורה בפועל לרשת FOX ? 

בתקופה הקרובה, שום דבר. שתי החברות לא יחלו בתהליך ההיטמעות לפחות בשנה הקרובה. כלומר, עונת 2018-2017 אמורה להתקיים כרגיל. לאחר מכן, הרבה יכול להשתנות.

רשת הברודקאסט סובלת מאד מאיבוד ריטינג גדול מאד בעשור האחרון. בכדי לאזן קצת את הנזק, רשתות מעדיפות להעלות לאוויר סדרות אשר מופקות על ידי האולפנים שלה. אם אולפן חיצוני מפיק סדרה, כגון This Is Us על ידי 20th Century FOX, הרשת המשדרת לא רואה דולר אחד מההכנסות מסינדיקציה או משידורים ב"סטרימינג".

בעונה זו, יותר ממחצית הסדרות בעלות תסריט בכל רשת ברודקאסט מופקות על ידי אולפנים של הרשת. ברשת FOX מדובר כבר על 80% מהסדרות שלה (16 מתוך 20), אשר מופקות על ידי 20th Century FOX TV. הסדרות שלא מופקות על ידה הן Brooklyn Nine Nine מאולפני Universal ו"גותהאם", Lethal Weapon ו Lucifer אשר מופקות על ידי Warner Bros. Production.

רופרט מרדוק, הראש של FOX ובנו לושיאן (יושב הראש) הודיעו שהם מתכוונים להתמקד בקרוב בלהפוך את הרשת למצב בו יהיה חובה לצפות בה בשל תוכניות החדשות והספורט שלה.

זכויות השידור של הרשת עם ה NFL מגיעים עד לשנת 2022, כך שהנתון הנ"ל ישאר על כנו. הרשת גם חידשה את The Simpsons ו The Orville וכפי שציינתי לאחרונה גם את The Gifted לעונה נוספת, אבל זה הכל בכל מה שקשור להתחייבויות מעבר לעונה הנוכחית. יהיה מאד מעניין לראות כיצד הרשת תגיב לגבי הסדרות Gotham ו Lucifer אשר נמצאות בעולם של DC Comics, בעוד ב"דיסני" יש קשרים הדגש הוא על העולם של "מארוול". בימים האחרונים, ראשי הרשת הודיעו שאת ההחלטה יקבלו ברגע האחרון, כלומר לפני פרסום הלוח החדש שלהם לעונה הבאה. הבעיה הגדולה יותר של השתיים היא, שנתוני הרייטינג שלהן קצת מתחת לבינוניים ולכן המצב לא לטובתם.

היו מספר ספקולציות שרשת FOX תחבור לאולפנים שלא מחויבים לרשת ספציפית, כגון Sony, בכדי שיפיקו סדרות עבור האולפנים שלהן, אחרים מאמינים שתכניות ללא תסריט אשר עולות פחות בנוסף לתוכניות חדשות יתחילו להשתלט על לוח המשדרים.

לפני זמן לא רב, מנהלי הרשת הודיעו שהרשת תמשיך להפיק סדרות ואף יאשרו התחייבויות קודמות. רופרט מרדוק גם הודיע למשקיעים שאנשים כגון אלו שיושבים ב"וורנר ברוס" או "סוני" יביטו אליהם לקנות מהם תוכניות.



מה "דיסני"  מרוויחה ? 

ראשית, את הנתונים הבאים:

כל מה ש 20th Century FOX מייצרת. האולפנים מפיקים, נכון לעכשיו, 36 סדרות כגון Modern Family,
The X Files, This Is Us, The Simpsons ועוד... כמו כן, את המותג של X-Men, "אווטר" של גיימס קאמרון" וכן את תתי המחלקות של FOX. כמו כן, היא תקבל את הספריות של האולפנים, טלוויזיה וסרטים.

את ערוצי הכבלים: FX, FXX, FXM ו"נשיונל ג'יאוגרפיק". 

אחוזים בשירותי טלוויזיה בינלאומיים Sky (בבריטניה) ו Star (בהודו).

ברגע ההודעה על העסקה, יושב הראש של "דיסני", בוב איגר, הצביע על נטייה של הרשת לפנות באופן ישיר אל הצרכן. מרכיב נכבד מהרכישה יהיה היכולת שלה לספק תוכן למספר שירותי "סטרימיניג" שהיא מעוניינת להשיק עוד בעשור הנוכחי.

ספריות הטלוויזיה והסרטים של 20th FOX (בנוסף לאלו של רשתות FX) יוכלו לספק כמות נכבדת מהתכן עבור שירותי ה"סטרימינג" של "דיסני" המתוכננים עבור 2019. ל"דיסני" יש מירב מניות הבעלות על Hulu ועם כך גם את היכולת לעצב את העתיד.

חשוב באותה מידה, "דיסני" מקבלת 22 רשתות ספורט וחדשות מחוזיות מ FOX, אשר יש להן זכויות שידור ליותר מ 40 שידורי בייסבול, NBA ופוטבול. ESPN של "דיסני" מתכננים גם הם שירות ישירות לצרכן בשנת 2018 ומדובר ב 5000 שעות שידור מדי שנה, ומדובר בתוספת על מה של ESPN כבר יש את הזכויות.



מה יקרה לאנשים בחברת FOX ? 

שוב, בשנה עד השנה וחצי הקרובה לא צפויים שינויים גדולים, אך סביר להניח שבמבט קדימה יהיו פיטורים בעתיד של החברה. עבור האנשים הקריאטיביים של שתי החברות זה אומר פחות אפשרות להגיש הצעות לסדרות\סרטים, ואם הידיעה לגבי הנטייה של FOX לכיוון חדשות ו\ספורט נכונה, הרי שגם פחות אפשריות לאשר סדרות בעלות תסריט. 

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

תודה על ההסבר