יום שישי, 17 בנובמבר 2017

שלב סיכום עונה: The Blacklist, עונה רביעית: רואים את הסוף...



כאשר מביטים על ארבע העונות של The Blacklist אפשר כבר להצביע על דפוס קבוע. הסדרה "רצה" במשך עונה שלמה ומסיימת את העונה בקליף האנגר כלשהו, אשר בדרך כלל מגיע בסוף הפרק האחרון של העונה ואז בעונה הבאה, החלק הראשון של העונה מוקדש לסיום הסיפור שנפתח בסוף העונה הקודמת ומשם הסדרה ממשיכה הלאה אל הסיפור החדש של העונה  וכן הלאה...בניגוד לסדרות אחרות שגם הן נוקטות בשיטת ה"קליף האנגר", אך בדרך כלל הן סוגרות אותו בפרק או שניים לאחר פתיחת העונה החדשה, הרי שב The Blacklist בדרך כלל נוהגים "למשוך" את הסיפור על פני שישה עד שמונה פרקים בעונה שלאחר מכן. כלומר, העונה מתחלקת לשניים: החל מהפרק האחרון של העונה הקודמת ועד, ברוב המקרים, עד ליציאה לחופשה.

כך גם בעונה הרביעית של הסדרה. העונה השלישית הסתיימה, כאשר אלכסנדר קירק (אולריך תומסן) חוטף את אליזבת קין,את בעלה טום  ואת בתם אגנס, משום שהוא חושב שהיא הבת שלו (הוא היה נשוי לאמא שלה, קתרינה). החצי הראשון של העונה נסוב סביב הנסיונות של אליזבת, טום ורדינגטון להשתחרר מעולו של קירק ולהחזיר אליהם את בתם שנשארת לזמן רב אצל קירק. כמובן, שבסופו של דבר הם מצליחים בכך, וזאת למרות שקירק תופס את רדינגטון ומענה אותו. היה מעצבן מאד לראות כיצד רדינגטון מצליח לגרום לקירק להיעלם. מדוע מעצבן? משום, שהצופה לא מגלה את הסיבה, לאחר שרדינגטון לוחש זאת על אזנו. סביר להניח שהסיבה לכך תתגלה בעונה הבאה, וזאת לאור ה"קליף האנגר" של העונה הרביעית.

הסיפור העיקרי של העונה הרביעית אמנם מתחיל בפרק השני של העונה, כאשר רדינגטון יורה בראשה של מר קפלן (או בשמה בסדרה קתרין, קייט, נמק), מאחר והיא הייתה אחראית לכך שאליזבת ובעלה ביימו את מותה של אליזבת ועקב כך היו חשופים כאשר קירק הגיע עבורם, אך רק לאחר שמגיע סיום הסיפור של קירק מתחילים לעסוק בו בהרחבה. סיפור המאבק עד הסוף שבין רדינגטון לקפלן, לאחר שהאחרונה מכריזה על מלחמה כנגדו.

הסיפור הנ"ל גם גורם לכך שהצופה מקבל בסופו של דבר שני פרטים חשובים: הוא מקבל תשובה סופית שרדינגטון הוא אכן אביה של אליזבת ושהוא הפך לפושע הגדול ביותר שיש רק בכדי להקים אימפקיה שתסייע לו להגן עליה. בכך יש אמנם משהו חיובי, אך בשל הגילוי הגדול הצופה גם מבין שהוא קרב מאד גם לקצה של הסדרה ושכמעט ולא נותרו לו גילויים חדשים שהוא לא ידע. גם העובדה שבסוף העונה קייט מתה ובכך דמות שהייתה מרכזית בסדרה תיעלם ממנה מסייעת לכך. תוסיפו לכך את העובדה שנתוני הרייטינג של הסדרה לא גבוהים וששאלת חידושה עמדה על הפרק ותבינו שאפשר כבר לראות את הסוף שלה.

בשל העובדה שמדובר במאבק בין שתי דמויות מרכזיות, אשר בראש מעיינהן הוא הדאגה לאליזבת, הצופה חלוק בדעתו בשאלה מי צודק. בתחילה, הכעס של רדינגטון גורם לכך שהוא יורה בה למוות (אך היא לא מתה) ולכן הצופה מזדהה עם קייט שכל רצונה היה לסייע לאליזבת בהקמת חיים חדשים ללא נוכחותו של רדינגטון ועולמו בחייה, אך כאשר היא משיבה מלחמה, מנסה לחסל אותו, הורסת לו את האימפריה שהקים ואפילו מסרבת להצעה של הפסקת אש שאליזבת מנסה להשכין רק בכדי לחסל את רדיגנטון גורמת לכך שהצופה נוטה דווקא לצידו של רדינגטון. ואז מגיעות הדקות האחרונות של העונה ומתברר שרדינגטון עשה משהו לאמה של אליזבת ורואים גופה במזוודה ושוב הצופה לא יודע במי לבחור, אך כבר מאוחר וקפלן כבר מתה, כאשר טום קין מחזיק בעדות הכה מרשיעה שיכולה לחסל את מערכת היחסים שבין רדינגטון לבתו.

אפשר גם לראות סגירת מעגלים בעונה זו בכל מה שקשור לשלש דמויות. ראשית, מערכת היחסים שבין ארם וסאמר, מערכת יחסים שהצופה מלווה במשך ארבע עונות של "האם הם יעשו את הצעד הבא ויהיו ביחד" ? נסגרת סוף סוף בפרק האחרון של העונה, כאשר סאמר מגיעה להבנה שהיא מאוהבת בארם שרץ אחריה במשך שלש עונות כמו כלבלב קטן ומאוהב. נכון, בדרך הוא מקיים מערכת יחסים עם ג'נט (אנני הייז), אך בסופו של דבר גם היא עושה טעות ומלשינה עליו לחבר המושבעים שמתכנס בכדי להפיל את רדינגטון ואז הם נפרדים וארם וסאמר מתנשקים בסוף הפרק האחרון של העונה.

גם דמותו של רסלר מקבלת סגירת מעגל בעונה זו ובשני מובנים. ראשית, המאמץ שלו לתפוס את לורלהיטצ'ן (כריסטופר להטי) על רצח רבן רייט נושא סוף סוף פרי, אך הוא נאלץ להשתמש בראיות נגדה בכדי להציל את עצמו ואת היחידה שלו מפני כניסה לכלא. סגירת המעגל הופכת למלאה לאחר שרסלר, שהוא כביכול הסמן המוסרי בחבורה, עושה שני דברים שלמעשה מחסלים את המוסר שלו. ראשית, הוא עובד במסווה נגד סוכן F.B.I, אשר מנסה להפיל את רדינגטון, מעשה שהוא ניסה לעשות במשך זמן רב בעצמו. ולבסוף, הוא גורם בשוגג למותה של היטצ'ן ומשתמש באיש בשם הרי פרסקוטשרדינגטון הכניס לחייו בכדי לנקות את הבעיה שהותיר אחריו.

עונה זו גם הבהירה בצורה חד משמעית: מייגן בון לא יכולה להיות שחקנית ראשית בסדרה. היא יכולה להיות שחקנית משנה סבירה, כפי שקורה לה בעונה זו (למרות שהיא נמצאת בלב הסערה של העונה, כאשר בתחילת העונה היא נחטפת ולאחר מכן היא מנסה להשיג את בתה החטופה ולבסוף להשכין שלום בין רדינגטון לקפלן). שחקנית אחרת, וכמעט כל אחת אחרת, הייתה עושה עבודה טובה יותר. רואים זאת כאשר היא ניצבת לצד ג'יימס ספיידר ואפילו לצד ראיין איגולד.

ולבסוף, לאחר שהניסיון להשיק ספין אוף לדמותו של טום קיין באמצע העונה נכשל הדמות של קיין חוזרת בפרק האחרון של העונה והצופים יזכו לראות שוב את הדמות כחלק מהקאסט הראשי (היא נעלמת החל מהפרק ה 16 של העונה) בעונה החמישית. אלמנט זה די מעצבן, להעלים ולהחזיר דמות מכיוון שספין אוף של הדמות לא צלח, אבל לפעמים טוב להודות בטעות. לא היה צורך בהקמת ספין אוף, וגם אם רצו להציג את סיפורו של קין, אפשר היה לעשות זאת כחלק מסדרת האם.

אז, לראות או לראות ?


לראות. בסיכומו של דבר מדובר בעונה טובה, אך גם בעונה שגורמת לצופה להבין שהסוף של הסדרה קרב, ועבור סדרה שכזאת, כדאי לראות את הסוף שלה. היא שווה את זה, גם אם יהיו מספר פרקים פחות טובים (ויש כמה כאלו גם בעונה הרביעית), גם אם יש תחושה שג'יימס ספיידר בולט פחות במשחקו בעונה זו (אולי בשל תסריט מעט פחות טוב מעונות קודמות) וגם אם בסופה היא מאבדת דמות חשובה שהייתה עמה במשך ארבע עונות, גם אם לא כחלק מהקאסט הראשי. יהיה מאד מעניין לראות מה יקרה בעונה חמישית ומכמה בחינות: לאן יקחו את הדמויות של ארם וסאמר, רסלר, ובסופו של דבר אליבתורדינגטון. אם ניסיון העבר של הסדרה מלמד אותנו משהו, סביר להניח שייקח להפקה לפחות שישה או שמונה פרקים בעונה הבאה בכדי לענות על חלק מהשאלות הללו. מישהו מתחיל לצפות ? 

תגובה 1:

JamesCrow אמר/ה...

העונה בדיוק יצאה לפגרה בעונה החמישית, ממליץ לך לראות ברצף.
לא רוצה להרוס אז לא אוסיף בפרטים אבל הפרק האחרון היה פשוט מצויין לדעתי.

קטעי אקשן.
תסריט טוב וסצינה מעולה בין אגולד לספייד.
הדקות האחרונות גם בויימו מעולה לפי דעתי בין אם זה קטעי סלואו-מושן ובין אם זה השילוב של המוזיקה.

לי היה צפוי מהתחלה מה יקרה כי כידוע כשיש פלאשבק פתאומי בסדרה זה מצביע תמיד על אותו דבר.
-לא כולל סדרות שמורכבות מפלאשבקים כמו LOST לדוגמה.

אז תראה את הפרקים וממתין לראות מה דעתך.