יום שישי, 8 בספטמבר 2017

שלב סיכום עונה: Will, עונה ראשונה: סדרה נחמדה, אבל...



דמותו של וויליאם שייקספיר הקסימה את העולם מאז עלה לגדולה במאה ה 16. עד כדי כך שמו הלך לפניו, שנוצרו לגביו אגדות. בין הייתר טענו שאפילו המלכה אליזבת הראשונה היא זו שפרסמה את המחזות תחת שם העט של וויליאם שייקספיר או שהיה זה פיליפ מארלו המהולל שאחראי ליצירות. רשת TNT החליטה "להרים את הכפפה" וליצור סדרה חדשה על תקופת עלייתו לגדולה של וויל. לצערה של הרשת הסדרה נחלה תבוסה קשה במאבק על נתוני הרייטינג ובוטלה לאחר עונה אחת בלבד. יש לכך מספר סיבות.

ראשית, חייבים לומר זאת, הרעיון להעלות את הסדרה היה נכון. בשנים האחרונות סדרות מהסוג הנ"ל דווקא מצליחות להביא קהל אל המסכים, מ Rome ו The Tudors ועד Da Vinci's Demons. הבעיה היא היכן הסדרה עלתה. רשת TNT לא התאפיינה ביצירת סדרות מהסוג הנ"ל וקהל הצופים שלה די מקובע. רק לשם הדגשה: בשנת 1998, כאשר הדרמה "בבילון 5" סיימה את עונתה הרביעית ונותרה לה עונה אחת לסוף הסיפור שלה הייתה זו רשת TNT שהצילה אותה, העניקה לה עונה חמישית ואף סדרת ספין אוף כאשר סדרת האם תגיע לסיומה. אולם, בסוף העונה החמישית של "בבילון 5" ברשת ניתחו את נתוני הרייטינג וגילו שאמנם הצופים הגיעו לצפות בסדרה, אך היו אלו הצופים של הסדרה ואילו צופי הרשת הרגילים פשוט דילגו עליה וחזרו לצפות ברשת כאשר סדרה זו סיימה את שידור כל פרק שלה. בשל כך, היא גם גרמה לחיסולה המהיר של סדרת הבת של "בבילון 5". וזו הבעיה של הרשת, שלא מצליחה להעלות סדרות שהן לא דוגמת The Closer או "ריזולי ואיילס". ולא, The Last Ship היא לא דוגמא טובה, משום שהיא פונה לטרנד של סדרות פוסט אפוקליפטיות. סביר להניח שאותו מספר צופים שהגיע לצפות בסדרה ברשת TNT (כחצי מיליון) היה מגיע לצפות בה ברשת Starz ואלו היו נתונים מספיק טובים עבורה.

בעיה נוספת הינה, שצופי הסדרות הללו רגילים לכך, ש"הולכים בהן עד הסוף". כלומר, סקס ואלימות ללא צנזורה. בסופו של דבר, היות ומדובר ברשת כבלים שמרנית הסצינות הללו הן בגרסה מרוככת מאד ופרט לעירום חלקי הם לא מקבלים את מה שהם רגילים אליו.

נקודה נוספת שראוי לציין, שעבור תקופת הקיץ מדובר בדרמה די "כבדה", ואולי הניסיון של הרשת עם Animal Kingdom גרם לרשת לחשוב שהיא תוכל להצליח עם דרמה "כבדה" נוספת בחודשי הקיץ. מסתבר שזה לא קורה והניסיון די כשל.

בגזרת הליהוק, לארי דיווידסון עושה עבודה סבירה בתור וויל ואוליביה דה ג'ונגה מצודדת מאד כאליס, מי שעוזרת לוויל לצמוח מבחינה ספרותית ומתאהבת בו כמעט ממבט ראשון, אך הבעיה היא שעושה רושם שאין בהם את הכריזמה המספיקה "להחזיק את הסדרה". אי אפשר להצביע על משחק גרוע מצידם, אבל הם גם לא אטרקטיביים מספיק בכדי להחזיק סדרה, בוודאי לא עבור דמות כל כך מפורסמת. רואים זאת בעיקר כאשר ג'יימי קאמפבל באוור מפציע ככריסטופר מארלו, המחזאי המפורסם ועושה עבודה מעולה.

כאשר נכנסים אל עובי הקורה, אל הנושאים הניבטים בסדרה זו מלבד הדמות עצמה של שייקספיר, מגלים (שוב) עולם מעניין מאד. זו אנגליה שלאחר ההתנתקות מהכנסייה הקתולית, אך עדיין יש בה "שאריות" של קתולים בממלכה. גם מערכת היחסים שבין מארלו וויל יוצרת דינמיקה מאד יפה. אולי יש בכך התייחסות מסוימת לתיאוריות של חלק מהחוקרים שמארלו הוא זה שכתב את המחזות ופרסם אותם דרך אדם בשם שייקספיר מאחר ונאלץ לברוח מאנגליה. דווקא מערכת היחסים שבין וויל לאליס די משעממת. מצד שני, התסריט של הסדרה די כבד והפרקים לא "זורמים", עובדה אשר מקשה על הצופה להתמכר אליה וזה אכן לא קורה, במיוחד בחמשת הפרקים הראשונים של הסדרה. כאשר צופים בה, יש הרגשה שהיא לא מצליחה "להתניע" את עצמה אלא די מתנהלת באיטיות.

צריך גם לציין, שלאחר שחמשת הפרקים הראשונים של העונה מתנהלים די בעצלתיים והדמויות מתפתחות באיטיות, הרי שהחצי השני של העונה צובר תאוצה במהירות ונדמה שבכל רגע העניינים יצאו משליטה, אך זה לא קורה. כמו כן, הפרק האחרון של העונה היה פשוט מעולה. במיוחד לחובבי התאטרון והתרבות האנגלית.

אז, האם לראות או לא לראות ?

באופן אישי, אני די נהנתי לצפות בה, בעיקר בשל הדמות הראשית שבה והתקופה (בשל כך גם אהבתי את The Tudors ו Reign). לא מדובר בסדרה שיזכרו אותה בעוד מספר שנים, אך אפשר להעביר איתה את הזמן בעונת הקיץ אם אין לכם במה לצפות, רק אל תבואו עם ציפיות גדולות ממנה ולא תתאכזבו. לא יקרה כלום גם אם תדלגו עליה, משום שהיא בוטלה וחבל שכך, משום שהנושא הוא מרתק,  במיוחד כיצד שהם משתמשים בחיי היום יום של וויליאם אשר משמשים לו השראה לכתיבת המחזות (צריך לציין, שהקשר למציאות ההיסטורית מהבחינה הזאת הוא מקרי בהחלט), המוצר הסופי (מלבד הפרק האחרון) הרבה פחות. 

אין תגובות: