יום שישי, 17 בפברואר 2017

שלב סיכום עונה: Jessica Jones, עונה ראשונה: קרוב לשלמות



לאחר הצלחת הסדרה "דרדוויל" החליטו ברשת "נטפליקס" להעלות סדרת קומיקס נוספת, הפעם הדמות הראשית תהיה נשית, ההחלטה נפלה על הדמות של "ג'סיקה ג'ונס". לכאורה, היה בכך סיכון, משום שלמרות שהדמות של ג'סיקה ג'ונס הייתה ידועה הרי שבהשוואה לדמות של "דרדוויל" מדובר בדמות כמעט אלמונית. אולם, לאחר העונה הראשונה של הסדרה אפשר לומר שההימור הצליח ושהסדרה התעלתה על "דרדוויל".

הסיבה העיקרית להצלחה נעוצה בליהוק. טענתי בעבר במספר כתבות שהצלחת הליהוק היא בכך שהשחקן או השחקנית גורמים לכך שהדמות תזוהה עימם. כאשר מסיימים לצפות בעונה הראשונה של "ג'סיקה ג'ונס" אי אפשר שלא להגיע למסקנה המתבקשת: קשה לראות שחקנית אחרת אשר הייתה מגלמת את הדמות בצורה טובה יותר, או אפילו בצורה מעולה כפי שקריסטין ריטר גילמה (ריטר קיבלה את התפקיד וגברה בדרך על: אלכסנדרה דאדריו, מרין ירלנד, ג'סיקה דה גרו ותרזה פאלמר, כאשר ההחלטה האחרונה הייתה בין ריטר לפאלמר). ריטר הוכיחה בסדרה זו כבר מהפרק הראשון שיש בה את האיכויות של שחקנית דרמטית לצד אלמנטים קומיים, הסרקזם והציניות שריטר הציגה לא נראים בשום שלב בסדרה כמשחק אלא כ"דבר האמיתי".

ההצלחה בליהוק לא נעצרה בדמות הראשית. הליהוק של רייצ'ל טיילור כטריש, אחותה של ג'סיקה, היה מוצלח משני כיוונים. הליהוק הוכיח את מה שרבים בתעשיית הטלוויזיה בארה"ב חושבים לגבי השחקנית: היא לא יכולה לגלם דמות נשית ראשית בסדרה, אבל לגלם דמות משנית זו בהחלט הנישה שלה, בדיוק כפי שהוכיחה בתפקידה ב"האנטומיה של גריי". ישנם שחקנים רבים וגם שחקניות אשר מתאימים לקטגוריה הזאת, כאשר לאחרונה אפשר להצביע על השחקנית ג'סיקה לוקאס. רבים חושבים שכל שחקן או שחקנים יכולים "להחזיק סדרה", אבל זה לא המצב, השחקנים צריכים להיות בעלי כריזמה, לטיילור אין מספיק מכך. מצד שני, את דמות הסייד-קיק טיילור מגלמת בצורה מושלמת, בדיוק כפי שעשתה ב"גסיקה ג'ונס".

גם בליהוק דמות הנבל, דמותו של "קילגרייב", בהפקה רשמו הצלחה כאשר ליהקו את דייב טננט לתפקיד. הוא הצליח להציג את הפסיכוזה הנחוצה של הדמות מבלי להיראות יותר מדי מטורף, אלא רק כאשר היה צריך לראות זאת בפרקים האחרונים של העונה.

למען האמת, קשה לראות דמות אחת בסדרה שהליהוק שלה לא היה נכון, החל מקארי אן מוס בדמות עורכת הדין הקרה ג'רי הוגארת' ועד וויל טארוול כוויל סימפסון, החייל המשופר.

בגזרת הרעיון הכללי של העונה, בהפקה "הלכו על בטוח". צריך להבין, היות ומדובר בדמות שהיא לא כל כך מוכרת, הרי שמבחינת הסיפור שלה, אין לה יותר מדי אויבים מושבעים. למען האמת, דמות הנבל היחידה הראשית שג'סיקה מתמודדת איתה בחוברות הקומיקס היא של "קילגרייב", "אנס המוחות" אשר יכול לגרום לכל אחד לעשות את מה שהוא רוצה לעשות. ואכן, מדובר בסיפור משכנע ומרתק, אשר מצליח להחזיק את הצופה במתח במשך העונה כולה וזה לא דבר של מה בכך, בשל התסריט ה"כבד" אך האיכותי שלו. מבחינה זו יהיה מאד מעניין לראות איזה סיפור יספרו בעונה השנייה. בעיה איתה לא הצליחו להתמודד בעונה השנייה של "דרדוויל" שהייתה הרבה פחות טובה מהעונה הראשונה, כאשר הסיבה העיקרית לכך הייתה סיפור המסגרת של העונה. אולי פסק הזמן הארוך בין העונות, שרבים ממעריצי הסדרה לא אוהבים, יוכל לסייע בכך.

ואם כבר הזכרנו את הסיפור המסגרת של העונה, גם מרבית מסיפורי המשנה היו מעניינים מאד. סיפורו של סימפסון כחייל המשודרג הוא דוגמא לכך, כאשר הדמות הופכת מקרבן נוסף של "קילגרייב", למאהב של טריש. המעבר מתבצע בצורה חלקה והצופה אפילו מקווה שמערכת היחסים בין השניים תצליח. ואז, הכל משתנה ב 180 מעלות, כאשר סימפסון הופך לחייל המשודרג והמטורף, אשר מנסה לחסל את ג'סיקה ואחר כך את טריש.

גם סיפורה של הוגארת' היה מעניין אבל מסיבה אחרת ממה שאולי רבים חושבים. תסריטאים רבים לא יודעים כיצד לכתוב עבור דמות לסבית\הומוסקסואלית. וזו גם אחת הסיבות, לפי דעתי, שלאחר שמוציאים דמות מהארון בסדרת טלוויזיה, או שמציגים דמות הומו-לסבית בסדרה, ממהרים להרוג אותה. ב"גסיקה ג'ונס" התייחסו לסיפור של הוגארת' ומשלוש האהבה שלה עם פאם וונדי כסיפור רגיל ולא ייחסו לכך חשיבות יותר מדי (עוד סיפור משנה בסדרה) וזה בדיוק מה שצריך לעשות לסיפור שכזה. ברגע שמייחסים לכך חשיבות גדולה מדי סוטים מהרעיון המרכזי ואז כולם יוצאים נפסדים. אולי חברי הקהילה הלהטב"ית לא יאהבו לקרוא זאת, אבל זו האמת.

סיפור משנה שלישי שטופל בצורה טובה מאד היה סיפורו של לוק קייג' (מייק קולטר), אשר "קילגרייב" גורם לג'סיקה להרוג את אשתו עבורו, ובהמשך השניים גם מפתחים רומן, כאשר לוק לא מודע בתחילת הסדרה למה שג'סיקה עשתה לאשתו. היה סוף סוף כיף לראות רומן בסדרת קומיקס בין שני גיבורי על. בדרך כלל, בסדרות של DC נוהגים שלגיבורים יהיו רומנים עם אנשים ללא כוחות ועד לעונה השלישית של "ש.י.ל.ד." (דייזי ולינקולן) זה לא קרה גם בעולם הטלוויזיוני של "מארוול" וב"ג'סיקה ג'ונס" זה קורה כבר בעונה הראשונה. כל הכבוד להפקה שעשו זאת.

ולבסוף, סיפורה הטראגי של הופ שלוטמן, אשר טופל בצורה מושלמת, כולל משחקה של ארין מוריארטי (מישהו העיר לה פעם על שם המשפחה שלה ?)

מה בכל זאת לא הצליח בעונה הראשונה של הסדרה ?

סיפור המשנה של נפגעי "קילגרייב" ובמיוחד זה של מלקולם (אקה דרוויל) ורובין (קולבי מיניפיי), השכנים המעצבנים של ג'סיקה, היה די משעמם, אם כי נחוץ. כמו גם התחושה שאולי העונה מעט נמרחת והיה עדיף להסתפק בעשרה פרקים או אולי אחד עשרה במקום שלש עשרה. ולבסוף, סגירת הסיפור נראתה מעט עלובה ובעיקר צפויה, כאשר "קילגרייב" למעשה משחק לידיה של ג'סיקה ולאחר שהוא יכול היה להתרחק עם טריש ולגרום לג'סיקה את הסבל האולטימטיבי בכך שהיה עוזב עם אחותה, הוא בכל זאת ממשיך בפסיכוזה ונופל בפח הכל כך צפוי של הגיבורה. קצת מעליב לאחר שבנו דמות כה שטנית במשך עונה שלמה לגרום לו ליפול בתחבולה כה טיפשית ובעיקר צפויה, אלמנט שהעיב על עונה כל כך מוצלחת.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות, גם הצופים שלא חובבים סדרות קומיקס ייהנו ממנה. למרות בעיות מינימליות בעונה זו הרי שמדובר בסדרת הקומיקס המוצלחת ביותר בשנים האחרונות, טובה יותר מ"דרדוויל" ובוודאי מאלו של רשתות הברודקאסט. הצופה לא מבחין בכך שהפרק הארוך (מרביתם מעל 50 דקות) מגיע לסיומו וזאת למרות התסריט ה"כבד", פשוט משום שהוא רוצה להמשיך ולצפות בעוד חומרים של הסדרה. הבעיה של ההפקה אמורה להגיע בעונה השנייה, משום שבדרך כלל כאשר פותחים סדרה בצורה כה טובה קשה מאד לשמר את ההצלחה ובהפקה נוטים גם בדרך כלל לנסות לעשות דברים בצורה גרנדיוזית יותר וכמעט תמיד זה לא מצליח, ראו מקרה העונה השנייה של UnREAL.  

5 תגובות:

JamesCrow אמר/ה...

כרגיל קומיקס ואתה...

בכל מקרה למרות שאהבתי בגלל שאני אוהב ריטר ויותר מכך מת על טאננט.
זה לא סוד שזאת סדרת הקומיקס הכי פחות אהובה על הצופים.

רוב הצופים לא אהבו את ריטר בתפקיד ג'סיקה וקראו לסדרה איטית ומשעממת.
ד"א אתה אומנם לא מכיר אך ג'סיקה ג'ונס כן נחשבת לאחת הדמויות המוכרות בעולם של מארבל.
->כן היא לא אחת מהדמויות הרגילות כפי ש"דארק נייט" (הגרסה של מארבל לספון שקיבל סרט וסדרת אנימציה שד"א אם לא ראית אז מומלץ מכיוון שזאת בין הסדרות קומיקס אנימציה היחידות שהן ל18+ ושודרה בלא אחרת מאשר HBO.

מדהים שהצלחת לא לומר "רזה מדי" על ריטר ועל כך אני מוריד את הכובע כי אולי סוף סוף באמת הצלחת להסתכל על איכות השחקנית ולא התרכזת במידת המשקל שלה.

בכל מקרה למרות לא מעט חסרונות אני גם אהבתי אבל לא הייתי אומר שהסדרה מושלמת.
יש לי עדיין לראות את לוק קייג' שגם לא היה אהוב על הצופים ואם כבר סדרה שהולכת להיות אהודה מאוד אז "המעניש" בדרך והוא גם נחשב לדמות מוכרת מאוד ולא אחד "הגיבורים הגדולים"

אנונימי אמר/ה...

וואו... כשאתה אוהב משהו כל האובייקטיביות נזרקת מהחלון.
הליהוק היחיד שאפשר לומר עליו שהיה טוב הוא של דיויד טנט וזה בגלל שהוא פשוט שחקן מעולה.
השחקנית הראשית בלתי נסבלת. אחרי שני פרקים בלתי אפשרי יותר לראות את הפרצוף החד מימדי שלה, אין לה מושג איך להעביר קשת של רגשות והיא פשוט שחקנית נוראית.
התסריט עצמו מופרך ביותר אפילו ביחס לסדרת קומיקס.
סה"כ סדרה סתמית.
לא ממליץ לבזבז עליה זמן.

אנונימי אמר/ה...

מסכימה בכל מילה .. סדרה מעולה , נכון שהיא נחשבת פחות מוצלחת מדרדוויל אבל לפי דעתי זה רק בגלל שגסיקה גונס פחות מוכרת ממנו וגם כי הסדרה שידרה פחות אקשן (פחות סצינות לךחימה משודרגות כמו שיש בדרדוויל)
בניגוד לתגובות שנרשמו פה אני מסכימה איתך לגבי הליהוקים ..ליהוקים מעולים בעיקר של גסיקה גונס , אני לא רואה מישהי אחרת שיכולה להיות בתפקיד הזה כזה טוב .. הרבה אנשים לא מבינים שהיא אמורה להיות דמות די מעצבנת וחסרת רגשות בגלל הטראומות שעברו עליה , ליהוק בין הטובים של מארוול ..
אם כבר ליהוק שהיה חלש בעיניי הוא של וויל סמספון , שחקן חלש לפי דעתי , אבל אפשר לבלוע את זה עם הקאסט המעולה של הסדרה..
בקיצור מחכה לעונה 2 בקוצר רוח רק חבל שלוקח לזה 3 שנים..

אנונימי אמר/ה...

ביקורת מעולה ומדוייקת!

אחת הסדרות המבריקות. עיבוד מצויין שלקח את הבסיס של הקומיקס ורקח ממנו משהו נהדר, אנושי, פגיע, מוצלח מאוד.

יפה צויין בביקורת שהליהוק נהדר לכל התפקידים הראשיים.

נהניתי מאוד מהסדרה. נהניתי מהביקורת הטובה.

Unknown אמר/ה...

ביקורת עניינת ונכונה ב-100 אחוז לדעתי. נהניתי מכל רגע בסדרה גם ברגעים האפלים, גם בקטעי האקשן, וגם ברגעים הקומיים. הכי חשוב מבחינתי הוא הסיפור שהובא בצורה מרתקת ואיכותית. לגבי הליהוק, לא מצאתי בעיה כמעט באף ליהוק (לבד אולי מכמה שחקני משנה).
ועכשיו שאלה D1D1. אתה לא חשב שהביקורת שלך מאבדת קצת מהאפקט והערך שלה אם היא נכתבת חודשים רבים לאחר שרוב הקוראים כבר סיימו לצפות בֿֿה (שלא לומר שכחו)ֿ?? ביחוד שכל פרקי הסדרה יצאו בבת אחת. וכך גם רוב הביקורות שלך. אולי תנסה להדביק פערים, בכל זאת אני לא מאמין שהינך כותב רק להנאתך האישית, אלא ודאי גם (או רק) לטובת הקוראים.
עוד שאלה. מה דעתך על הסדרה ׳מחצבה׳, והאם הינך ממליץ על אחת מן הסדרות הבאות ׳ריברדייל׳, ׳24 מורשת׳, ׳קומנדו 6׳, ׳מלאכית מהגיהום׳, ׳חסרי כח׳, ׳מתפורר׳, ׳תדר׳, ׳כופר׳?
ועל איזו סדרת קומדיה רצה אתה ממליץ?
מקווה שלא הטרחתי.
ותודה כרגיל על הבלוג המקצועי!