יום שישי, 7 באוקטובר 2016

ניתוח: האם ביטולה של הסדרה Bloodline לאחר שלש עונות מרמז על שינוי גישה ב"נטפליקס" ?



"נטפליקס" עשתה משהו שלא מאפיין אותה: היא ביטלה את הסדרה Bloodline לאחר שזו תסיים את עונתה השלישית בשנת 2017. למרות שלא מדובר בחדשות מסעירות - השמועות על ביטולה ריחפו במשך שבועות ארוכים - הרי שעצם הביטול הוא עניין רציני. מבין הסדרות המקוריות הרבות של הרשת, רק שתיים מהן בוטלו וגם שתיהן לא היו בעלות פרופיל גבוה (Hemlock Grove ו Lilyhammer). סיום סדרה שהייתה מועמדת לפרס האמי יכולה להיות נקודת מפנה עבור הרשת. אז, מה בדיוק הוביל את הרשת לביטול הסדרה ?

ככל הנראה, הקהל של הסדרה לא היה מספיק גדול בכדי להצדיק את העלות - "נטפליקס" לא משחררת נתוני צפייה באופן עקרוני ולכן היא מקשה על צבירת המידע לגבי כמה מהמנויים שלה צפו בסדרה. ועדיין, אנו יודעים ש"נטפליקס" שילמו למפיקים (Sony Pictures Television) סכום כסף גבוה מאד עבור הסדרה, כמו גם לשאר הסדרות המקוריות שלה. היא שילמה את כל עלויות ההפקה ועל כך הוסיפה עוד 30 עד 36 אחוזים תשלום על כך שלא ניתן יהיה לשווק אותה למקומות אחרים. המודל הנ"ל קובע שבאולפנים ייהנו מהרווחים, אך זה אומר שמדובר בסדרה יקרה בהשוואה לרשתות כבלים אחרות כגון FX או HBO. במקרה של Bloodline, מקורות רבים גורסים ש"נטפליקס" שילמה לאולפנים בין 7 ל 8.5 מיליון דולר לפרק. כלומר, בין 70 ל 85 מיליון דולר לעונה בת עשרה פרקים כפי שהיא שידרה בעונה השנייה. למרות ביקורות חיוביות ומועמדויות לאמי היא לא צברה באז כגון מה ש Stranger Things צברה בעונה אחת. זה לא אומר שרבים מהמנויים של "נטפליקס" לא צפו בה, אך ההחלטה של הרשת לבטל את הסדרה מציינת שככל הנראה ברשת לא ראו מחויבות של הצופים לסדרה, אשר יבטיחו את העלויות הכבדות של הסדרה

הבאז הוא אלמנט משפיע בקבלת ההחלטות - בנוסף לבעיות העלות צריך גם להכיר בכך ש Bloodline לא סיפקה את הסחורה מבחינת הבאז התקשורתי. נכון, היא קיבלה ביקורות טובות, אך הן היו לגבי העונה הראשונה וגם אז היא לא הצליחה לנפק זכייה באמי ו\או ב"גולדן גלוב". כמו כן, היא לא זכתה להייפ מעבר לזמן עליית העונה לאוויר או הפכה למגנט עבור הצופים כפי ששאר הסדרות של הרשת היו. כלומר, היא נחשבה לאיכותית, אך לא לאיכותית מספיק בכדי להיות להיט. במידה והיא הייתה אחת שכזאת, ככל הנראה בעיית העלויות הייתה הופכת למשנית והיו מתגברים על כך.

זה לא יהיה נכון לקרוא ל Bloodline כישלון - מפיקי הסדרה הבהירו בראיונות עמם שהם היו מעוניינים להעביר עונות מרובות עם הסדרה, ולכן סיומה לאחר שלש עונות בלבד לא היה מתוכנן. ועדיין, "נטפליקס" לא ביטלה אותה בבת אחת, אלא לפני שהכינו את העונה השלישית בכדי לסיים אתה כמו שצריך (אין עדות לכך שהמפיקים ינסו לשווק אותה לרשתות אחרות, אך לאולפנים יש היסטוריה של ניסיון להציל סדרות שבוטלו). 33 שעות של סדרה הן עדיין הישג עבור סדרה שכזאת, במיוחד עבור סדרה שהיא לא דרמה משפחתית מלוקקת במקורה, כגון Vinyl של HBO או Bastard Executioner של FX. הצופים לא יישארו עם חוסרים מבחינת הסיפור. כמו כן, צריך לזכור ש"נטפליקס" מנתחת סדרות על פי שנים , כלומר היא תנתח את הצלחת הסדרה גם שנים לאחר שהיא תרד מהאוויר. יכול מאד להיות שהסדרה תצליח להוסיף קהל גם לאחר שהיא תרד מהאוויר ועדיין תהיה נכס עבור "נטפליקס".

"נטפליקס" נכנסה לשלב נוסף בהיסטוריה שלה - בחצי העשור האחרון, "נטפליקס" החלה לצמוח על ידי הפקת בין סדרות מקור בודדות לעשרות. אין אינדיקציה שהרשת עומדת להאט את התהליך. אך ביטולה של Bloodline הוא אכן סימן שהרשת מתחילה לאזן את ה"ביזבוזים" שלה עם אסטרטגיה מסוימת. משנת 2013 ועד 2015 "נטפליקס" עדיין הייתה בתהליך של יצירת הספרייה שלה מסדרות המקור מתוך מטרה לעשות הכל בצורה גרנדיוזית יותר, הכל מתוך מטרה לראות אילו סדרות יצליחו בקרב המנויים שלה ולוודא שמשהו חדש יגיע מדי שבוע. אך בחודשים האחרונים, מקורות בתוך התעשייה הרגישו שהחל שינוי ב"נטפליקס" ועתה סדרות גם נבחנות על פי היוקר שלהן ולעיתים גם נפסלות בשל כך. הידיעות על כך החלו לפני שנה ולכן ההחלטה לבטל את Bloodline היא ההוכחה שלא כל מסע של סדרה ב"נטפליקס" זוכה לסוף שמח.

זה לא מפתיע, בעיקר בשל טרנד נוסף שחל ב"נטפליקס": ירידה בצמיחה של איסוף מנויים. ברבע השני של שנת 2016 "נטפליקס, הצליחה להוסיף 1.7 מיליון מנויים חדשים, כחצי מהמנויים בשנה הקודמת. התוצאות הללו עדיין לא מלחיצות, והחברה עדיין מביאה כספים רבים (אולי גם בשל הקפצת מחירי המנויים), אך בשעה שפחות אנשים חותמים על הצטרפות זה נראה הגיוני עבור "נטפליקס" להתחיל לשים מעצורים עבור עלויות מסוימות של התכניות שלה. אל תופתעו אם סדרות נוספות של "נטפליקס" יסיימו את דרכן מוקדם מהצפוי בחודשים הבאים.



הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

אין תגובות: