יום רביעי, 14 בספטמבר 2016

שלב סיכום עונה: Blindspot, עונה ראשונה: בסדר...



משבצת השידור של יום שני בערב ברשת NBC אחרי שידור התכנית The Voice היא לא הצלחה בטוחה. הסדרות Smash ו State Of Affairs הן דוגמאות טובות לכך. ולכן, כאשר הסדרה The Blacklist הצליחה להניב נתונים מעולים הוחלט, ככל הנראה, להפיק דרמה נוספת בעלת אותם מאפיינים. ואכן, כמעט מכל הבחינות מדובר בדרמה מעניינת שכיף לצפות בה, אולם חסר בה אלמנט אחד.

כל מי שצפה בסדרה The Blacklist מבחין מיד בדמיון ל Blindspot. לא צריך לחכות יותר מדי בכדי לעשות את ההשוואה. The Blacklist נפתחת כאשר ריימונד רדינגטון (ג'יימס ספיידר) מסגיר את עצמו ללא סיבה ואז מתחיל לעבוד בצוותא עם ה F.B.I בכדי לעצור את החלאות הגדולות ביותר שניתן למצוא, כאשר יש לו אג'נדה משלו לעשות זאת. Blindspot נפתחת כאשר אישה מיסתורית מלאה בקעקועים (ג'יימי אלכסנדר) מתעוררת מתוך שק ללא כל זיכרון, כולל זהותה, והיא מתחילה לעבוד ביחד עם ה F.B.I בכדי לתפוס את הפושעים והמושחתים הגדולים ביותר שיש, כאשר הקעקועים מהווים את נקודת הפתיחה למציאת אותם פושעים ומושחתים. וכמובן, מתברר שיש ארגון מיסתורי שעומד מאחורי ג'יין (גם אם היא לא יודעת זאת בתחילה), אשר יש לו אג'נדה משלו.

ב The Blacklist יש מערכת יחסים לא ברורה בין שתי הדמויות המרכזיות: ריימונד רדינגטון ואליזבת קין (מייגן בון), כאשר בתחילה חושבים שמדובר שרדינגטון הוא אביה של קין, אולם בעונה השלישית מתברר שלא כך הם פני הדברים. ב Blindspot מערכת היחסים בין ג'ין לקורט וולר (סאליבן סטייפלטון) לא ברורה כאשר חושבים שג'יין היא טיילור שו, ילדה שנעלמה 25 שנה קודם לכן והייתה חברת ילדות של קורט. בניגוד ל The Blacklist, בסדרה Blindspot לא חיכו להבהיר את מערכת היחסים הנ"ל במשך שלש עונות וכבר בסוף העונה הראשונה מתקבלת התשובה (לפחות חלקית) לגבי זהותה של ג'ין ובהחלט מתקבלת תשובה לגבי חשיבותה (או ליתר דיוק אי חשיבותה) לגבי קורט.

ב The Blacklist יש מפקד משימה אפרו-אמריקאי בשם הארולד קופר (הארי לניקס) וב Blindspot יש מפקדת יחידה אפרו-אמריקאית בשם בת'אני מייפר (מריאן ג'יין בפטיסט). אם כי במקרה הנ"ל, בעוד שהמשחק של לניקס סביר בהחלט הרי שעד שבת'אני מוציאה משפט מהפה הצופה מתייבש, כאשר גם משחקה לא איכותי. לא תמיד ליהוק של כל אפרו אמריקאי\ת הוא נכון. במקרה הזה הוא לא היה נכון. דרך אגב, בהפקה החליטו שבכדי לכסות כמעט את כל מכסת המיעוטים הם יעשו זאת בדמותה של בת'אני (אשה, אפרו-אמריקאית ולסבית) ובסופו של דבר גם אותה חיסלו. האם בקהילה ימחו גם הפעם ?

ב The Blacklist יש ביחידה של ה F.B.I את האדם הישר, דונלנד (דייגו קלטנהוף) ואילו ב Blindspot יש את קורט וולר. כמו כן, יש את האישה עם אמות מוסר מעט מפוקפקות, כאשר בעונה הראשונה מדובר היה במירה מאליק (פארמינדר נגרה) ולאחר מכן סאמר נוואבי (מוזן מארנו) ואילו ב Blindspot אפשר היה למצוא את טאשה זאפאטה (אודרי אספרצה), אשר ההתמכרות שלה להימורים חשפה אותה לסחיטה מצד סוכן ה C.I.A טום קארטר (מייקל גאטסון) ולאחר מכן התובע המחוזי וייס (אהרון אברמס), אולם בסופו של דבר כולן עושות את הדבר הנכון.

ב The Blacklist יש את אשף המחשבים אראם מוג'טאבי (אמיר אריסון) ואילו ל Blindspot יש את פטרסון (אשלי ג'ונסון), אשר יעשו הכל בכדי לסייע ליחידה שלהם, כולל לעבור על החוק.

למרות הדימיון הגדול בין הסדרות, עדיין ניתן למצוא מספר אלמנטים שונים. קצב האירועים ב Blindspot הוא הרבה יותר מהיר מזה של The Blacklist, לפחות בעונה הראשונה שלה. כבר בתום העונה הראשונה של Blindspot הצופים מקבלים תשובות רבות עליהן לא קיבלו תשובה במהלך העונה כולה, במיוחד בארבע הפרקים האחרונים של העונה. מצד שני, אין ספק שרמת המשחק של חברי היחידה בסדרה The Blacklist גבוהה בהרבה מאלו של Blindspot, אשר לעיתים נראה שמדובר בשחקנים ללא כריזמה. במיוחד אמורים הדברים לגבי אשלי ג'ונסון, רוב בראון (אדגר רידה) ואודרי אספרצה. הנ"ל עושים עבודה סבירה, אך לא מותירים חותם על התפקיד שלהם ולו הוחלפו בשחקנים אחרים קשה להניח שמישהו היה מבחין בכך.

נקודה נוספת שצריך לציין היא, שאי אפשר שלא להתעכב על צמד השחקנים המוביל של הסדרה. ג'יימי אלכסנדר היא שחקנית טובה, אבל היא אפילו לא מתקרבת להיות בליגה של ג'יימס ספיידר. ספיידר מצליח לסחוב על גבו כמעט את כל הסדרה The Blacklist, אלכסנדר לא כל כך. ליתר דיוק, למרות שדמותה של דו במרכז, הרי שסאליבן סטייפלטון (וולר) מצליח לגנוב לאלכסנדר את ההצגה. מהבחינה הזאת, הוא עושה עבודה טובה בהרבה מזו של מייגן בון, שהיא התפקיד הראשי השני ב The Blacklist, בדיוק כמוהו ב Blindspot. כמו כן, למרות שלכאורה אמור להיות מתח מיני בין דמותה של דו לזו של וולר, הרי שבפועל זה יוצא לפועל על המסך בצורה גרועה מאד, די באשמתה של אלכסנדר.

לסיום, קשה שלא להעריך שהליהוק של שתי הדמויות הראשיות נעשה על פי קורות החיים שלהם. ג'יימי אלכסנדר גילמה דמות דומה מאד בשם ג'סי בסדרה Kyle XY ואילו סאליבן סטייפלטון גילם את איש האקשן דמיאן סקוט בסדרה Strike Back. עושה רושם שמבין השניים סאליבן הוא זה שנכנס לתפקידו בצורה טובה יותר.

אז, לראות או לא לראות ?

מבחינה רעיונות מדובר בשכפול נוסחה, אשר עבדה לרשת ואכן, למרות הבעיות בעמדת השחקנים המובילים, ובמיוחד זו של אלכסנדר, אפשר להעביר איתה עונה שלמה בת 23 פרקים. לא מדובר בסדרה הכי איכותית שיש, אך אם אין לכם משהו אחר לצפות בו היא תעביר לכם 42 דקות בצורה סבירה, כאשר לאחר שהפרק יסתיים לא תחשבו עליה יותר מדי. למען האמת, לו זו הייתה סדרת קיץ היא הייתה "פגיעה בול במטרה". חבל. 

2 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

לא מסכים איתך בכלל
זה אחת הסדרות הטובות שהיו בשלוש שנים האחרונות
כל מה צריך לקוות שהם לא יהרסו אותה בעונה השניה

אנונימי אמר/ה...

אי אפשר לבוא בטענות לרשת על שכפול או העתקה כי זה מה שכל הרשתות עושות בעשור האחרון. כמעט אין יותר סדרות עם תסריט מקורי ורוב הסדרות הן שכפול של סדרות ישנות.
בנוסף, ההשוואה בין 2 הסדרות מיותרת. גם The Blacklist לא המציאה שום דבר ומשתמשת בקונספט של יועץ אזרחי כמו שעשו בהמנטליסט ובקאסל.