יום שלישי, 12 במאי 2015

ניתוח: ניתוח הלוח של רשת ABC לעונת 2016-2015


מבט ראשון על הלוח של רשת ABC מגלה שעד כה מדובר בלוח המרשים מבין שלש הלוחות של חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות. נכון, לרשת לא הייתה הצלחה ענקית כגון Empire של רשת FOX, אבל היו לה מספר הצלחות אשר אפשרו לה לייצב, פחות או יותר, את לוח השידורים שלה, אשר בשנים האחרונות די קרס ומהר מאד. עדיין נותרו לה מספיק "חורים" למלא, אך עושה רושם שלפחות חלק מהלקחים יושמו.

ראשית, ברשת החליטו ל"ייצב את השורות" ולא לנסות יותר מדי הרפתקאות בעונה הבאה. זו הסיבה שמנהלי התכניות של הרשת לא "נגעו" אפילו בסדרה אחת מתוך כל הסדרות של הרשת בשלשה מתוך ששת הימים שלה (שני, רביעי וחמישי) ואילו ביום שישי רק השותפה התורנית של Last Man Standing התחלפה, במקרה הזה מדובר ב Dr. Ken, ובחצי השני של העונה ב Uncle Buck. קו המחשבה של הרשת היה: בואו נחזק את מה שמלכתחילה היה סביר עד חזק בלוח המשדרים שלנו בעונה הקודמת.

דרך אגב, עושה רושם שברשת חושבים שהשעה הנ"ל, של ערב יום שישי בין שמונה לתשע, חייבת להישאר שעה של "סיטקומים". לרשת הייתה אפשרות להזיז למשבצת השידור הנ"ל את The Middle, אך היות ולא מדובר בסיטקום ברשת העדיפו שני סיטקומים חדשים בערב זה. ברשת גם לקחו בחשבון את העובדה שבשנים האחרונות הסדרות במשבצת השידור הזאת לא שרדו ולכן בעונה הבאה העונה תתחלק בין שתי סדרות ולא סדרה אחת, הרבה יהיה תלוי באיכות של Dr. Ken, שברשת התלהבו מהפיילוט שלה מאד.

האם החלטה לא לזעזע יותר מדי את לוח השידורים בימים שני, רביעי וחמישי, היא החלטה נבונה ?

לכאורה, התשובה חיובית, משום שבשנים קודמות כאשר ניסו ניסויים בערב יום רביעי החזק שלהם הם ניכוו, אולם לפי דעתי זו רק דחיית הקץ בעונה לחלק מהסדרות, אבל דיה לצרה בשעתה. במידה ושופטים את הלוח עד רגע זה עושה רושם שההחלטה נראית יותר מסבירה. ערבי רביעי וחמישי היו בעונה הקודמת הערבים של רשת ABC, אין בכלל ספק בכך. ואילו, ברגע שהחליטו לחדש את Castle לעונה שמינית, קשה היה לראות את הרשת מעבירה את הסדרה למשבצת שידור אחרת, במיוחד לאחר שנלחמה כל כך להחזיר אותה באמצעות מו"מ עם הכוכבים לחוזה חדש.

אז, עם מה נשארנו ?

עם ערבי ראשון ושלישי.

אתחיל דווקא עם יום שלישי. מבט על הערב מראה, שלמעשה הסדרה "ש.י.ל.ד." תקועה לרשת כמו עצם בגרון. מצד אחד, להיט גדול בכדי להשיק בהצלחה סדרות חדשות היא כבר לא תהיה, אבל גם נתוני הרייטינג שלה לא מספיק גרועים כך שהיא תבוטל. בשל כך, ערב זה ממשיך להיות חלש, גם לאחר השיבוץ של Qantico בערב זה. משבצי התכניות של הרשת בוודאי יקוו שחזרת "החבובות" תייצב את השעה שמונה וביחד עם Fresh Off The Boat, אשר הייתה הצלחה יחסית בעונה הקודמת יצליחו לשמר מעט כוח עבור "ש.י.ל.ד." ואולי ישפרו את מצבה.

האם זה יקרה ?

אני בספק גדול, ולכן משבצת השעה 10 בלילה של הרשת בערב יום שלישי צפויה להמשיך ולסבול גם בעונה הבאה, אבל גם במקרה הזה, הרשת קיבלו החלטה והם יאלצו להתמודד עם ההשלכות. ברשת יכלו לשבץ את The Catch של שונדה ריימס ולנסות לשפר ערב באמצעות מייצרת הלהיטים שלהם, אבל הם העדיפו שהיא תקבל את הדחיפה של ערב יום חמישי בכדי שהיא תצליח, כמו גם שאולי ברשת יקבלו בעונה הבאה שעת שידור מוצלחת לאורך העונה כולה ולא רק עד שיגמרו 15 פרקי העונה של How To Get Away With Murder.

במילים אחרות, בכל מה שקשור ל The Catch, ברשת החליטו "ללכת על בטוח", במקום לנסות לטפל בשעת שידור בעייתית. למה לנסות לזעזע את מה שלא זועזע עד כה ? האם זה יעלה בידם ? ימים יגידו.

צריך להעריך את הרשת לגבי העובדה שהיא ממשיכה עם הרעיון של להשיק עונות מקוצרות בחודשים ינואר-פברואר בעוד שהיא מוציאה חלק מהסדרות שלה לחופשה. מהבחינה הזאת Secrets & Lies מתאימה לה כמו כפפה ליד. מצד אחד, ברשת זקוקים למלא "חור" ומצד שני, הסדרה הוכיחה שהמבנה של עונה מקוצרת מתאים לה והיא פרחה בעונה הקודמת. יהיה מעניין לעקוב אם זה יקרה בעונה השנייה היות ולעיתים קרובות הסיפור שמסופר בעונה השנייה לא משחזר את האיכות של העונה הראשונה.

הנתון המעניין הוא, שברשת יעלו את Wicked City במתכונת דומה. גם השיבוץ הזה מובן, היות והפורמט של הסדרה יעבוד בצורה כזאת שכל עונה תעמוד בפני עצמה ותציג מקרה שונה, כך שעונה מקוצרת ומוגבלת מתאימה לה מאד.

לגבי יום ראשון, מדובר בהימור. להעלות שתי סדרות חדשות בערב זה הימור גדול ובדרך כלל הוא נכשל, אולם לאור העובדה ש Revenge בוטלה ואילו Secrets & Lies הועברה לשעת שידור אחרת בכדי להיות משודרת בחודשים ינואר-פברואר, לרשת לא נותרה ברירה. לגבי Oil, היא אמורה להיות Revenge החדשה, לא מדובר בסדרה בעלת אותם מוטיבים, אלא מדובר בסבונייה (שבואו ונודה על האמת, Revenge הפכה לה מהעונה השנייה ועד סופה ליותר ויותר). Of Kings And Prophets  היא המוצר המעניין יותר מבין השתיים, אך צריך לזכור שהיא קיבלה עונה מקוצרת בכל מקרה, כך שגם אם תקרוס לרשת יש שתי סדרות שיכולות להחליף אותה, The Family החדשה ו American Crime. עצוב, אבל עושה רושם שלמרות היציבות של Once Upon A Time מדובר בערב החלש ביותר של הרשת. הכל יקום ויפול על Oil, מעניין יהיה לעקוב אחר ההתרשמות של הקניינים בשבועות הקרובים בכדי לקבל תגובה ברורה יותר לגבי האחרונה.

לסיכום, ברשת לקחו שתי החלטות נכונות: לא לזעזע יותר מדי את לוח השידורים שלהם ולפצל שעות שידור לשניים ואולי גם לשלש סדרות. ההחלטה האחרונה תגרום להורדת הלחץ, אולם עדיין בסופו של דבר לרשת נותרו שני ערבים חלשים מתוך השישה. היי, אולי ברשת מנסים לטפל ב"חורים" בלוח המשדרים שלהם לאט לאט. על פניו, מדובר בהחלטה מובנת, אולם יכול להיות שבעוד שנה מצבה יכול להיות שונה לחלוטין. מנהלי הרשת יכולי לשאול את אנשי רשת NBC אם הם לא מאמינים לי...


הציון ללוח: 8.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

פרק הסיום הכפול של שילד אתמול קיבל את הרייטינג הכי נמוך של הסדרה השנה.
נראה לי שהסיבה היחידה שהרשת לא ביטלה את הסדרה עדיין היא סרט הנוקמים עידן אולטרון שיצא לפני חודש.
הרשת קיוותה שזה ירומם את הסדרה. מה שממש לא קרה.