יום חמישי, 28 במרץ 2013

שלב סיכום עונה: Pretty Little Liars, עונה שלישית: על גבול המגוחך.


 
כאשר הסדרה עלתה לאוויר לפני קצת פחות משלש שנים רק על פי תקציר עלילת הסדרה צופי הטלוויזיה, ובעיקר הצעירים מביניהם, גילו בה התעניינות. וראו איזה פלא, הסדרה הפכה ללהיט כמעט מהרגע הראשון שעלתה לאוויר. ועתה, כאשר הסדרה The Secret Life of the American Teenager עומדת לסיים את דרכה בחודש יוני, היא גם תהפוך לספינת הדגל של רשת ABC Family והוכחה לכך ניתנה השבוע, כאשר הסדרה חודשה לעונה חמישית יותר מחודשיים לפני שהעונה הרביעית עלתה לאוויר ובמקביל הרשת גם הודיעה על יצירת ספין אוף לסדרה.

כפי שמרבית מצופי הסדרה יודעים, היא מופקת בעקבות סדרת ספרים, אך גם הצופים שלא קראו את הספרים יכלו ליהנות ממנה בעונה הראשונה. למרות שבבסיסה הסדרה מוגדרת כאופרת סבון, והיא אף משודרת ברשת אשר מתגה את עצמה כרשת המשדרת בעיקר אופרות סבון הפונה בעיקר לנשים צעירות (ואל תתפתו לכך ששם הרשת הוא ABC Family, הרשת ממש לא פונה למשפחות), הרי ששתי התעלומות שצצו כבר בפרק הראשון של הסדרה: מי רצח את אליסון ? ומי זו A המיסתורית, אשר רודפת אחר 4 הנשים הצעירות: אריה, אמילי, האנה וספנסר ? שתי התעלומות היו אלו שריתקו את הצופים שהביטו קצת מעבר לנושאים המאפיינים אופרות סבון כגון מערכות יחסים בין הדמויות, בין אם מדובר באריה ועזרא, ספנסר וטובי, האנה וכיילב ואמילי והחברה התורנית שלה, כאשר לקראת סוף העונה השנייה התחלפה הדמות ממאיה לפייג'.

לאחר עונה ראשונה מוצלחת מאד הגיעה עונה שנייה בינונית מאד ובעיקר תסכלה את הצופים מאחר והיא לא העניקה לצופים תשובה לשתי השאלות המרכזיות שעלו כבר בפרק הראשון של הסדרה. נכון, בסוף העונה השנייה התגלה כביכול שמונה היא A, אבל היה ברור שמישהו עומד מאחוריה, או ליתר דיוק, כפי שיתברר בעונה השלישית, מישהי. יתרה מכך, נפתחה גם שאלה נוספת: מי רצח את מאיה ?

לפחות על השאלה האחרונה בהפקה ענו במהלך החצי הראשון של העונה השלישית ובשל כך גם מדובר בחצי הטוב יותר של העונה. החצי השני, אשר התמקד בעיקר בגילויים שטובי, החבר של ספנסר, עבד עם מונה בקבוצת A, שלביירון, אביה של אריה, היה ויכוח עם אליסון בלילה שבו היא מתה מאחר והיא סחטה אותו ושלבלש ווילדן היה ככל הנראה קשר עם אליסון, החצי הזה היה בינוני במקרה הטוב. הפרקים שלו היו כמעט על גבול המשעממים ונראה היה שבהפקה "מורחים" את הסיפור וצולעים אל עבר פרק סיום העונה.

יתרה מכך, בהיעדר פרקי ציר (פרקים העוסקים בנושאים המרכזיים של הסדרה) חזקים לצופים נותר החלק של "אופרת הסבון" ולצערי זה לא מספיק. למי באמת אכפת אם עזרא ואריה ביחד או לא ? (בפרקי סיום העונה הם נפרדים) או שעזרא מגלה שיש לו ילד ? שאביו של כיילב מתגלה ? שוורן (אשר עובד במתקן הפסיכיאטרי שבו אושפזה מונה ולאחר מכן גם ספנסר) עדיין "חם" על ספנסר ? או שפייג' מתחילה לפחוד ?

בפועל, הסדרה קיבלה צורה של משחק של חתול ועכבר, אשר נראה שאין לו סוף. מצד אחד A רודפת את הבנות ולא נראה שידועה הסיבה לכך, גם אחרי עונה שלישית ומצד שני, האנה, אריה, ספנסר ואמילי מנסות לאתר את אותה A מיסתורית. עברו שלש עונות ולא התקבל ולו בדיל אחד של רמז לפתרון שתי התעלומות המרכזיות של הסדרה.

הפרק האחרון של העונה גם הציב בפני הצופים שאלות נוספות: מי זו שאנה המיסתורית, אותה גילו בפרקים הקצרים ששודרו ברשת בין סיום החצי הראשון לפרק המיוחד של חג "ליל כל הקדושים" ? דמות שארבע הבנות מגלות בפרק סיום העונה שהיא ביחד עם ג'נה גם סייעו לבלש ווילדן לאחר שאמה של האנה דרסה אותו כאשר פחדה על חייה. כמו כן, מתברר שמליסה, אחותה של ספנסר, קשורה לשתיים (שאנה וג'נה) ולא ברורה המעורבות שלה.

על פי סיום העונה השלישית מתברר שכולם קשורים לסיפור. זה כבר מגוחך והופך להיות תלוש מהמציאות. אם בתחילה נראה היה שיש הגיון כלשהו מאחורי הסיפור, עתה נראה שהסיפורים הופכים למגוחכים ובעיקר ללא כיוון מוגדר. אפילו הרצח של גארט השוטר נותר ללא פענוח, למרות שהוא התבצע כבר בפרק ה 13 של העונה. שאלה נוספת שעלתה היא: מה עלה בגורלו של ג'ייסון, אחיה למחצה של ספנסר (ואליסון) ? אשר לאחר שהיה שכוב במיטה בבית החולים בעקבות תאונת מעלית נעלם ? לא ברור גם אם A אחראית לכך, או שמא ג'ייסון ברח ביוזמתו או שבכלל הוא עובד עם A.

גם דמותו של לוקאס נותרה בגדר חידה. לא ברור מה התפקיד שהוא משחק בכל הסיפור הגדול. לכאורה, ובעיקר לפי סוף העונה השנייה, לוקאס היה בצוות של A, אך טובי מנסה לדרוס אותו ולא ברורה הסיבה המדויקת. בעונה הראשונה היה ברור שהוא מאוהב בהאנה, אך מהרגע שהאנה וכיילב הפכו לזוג זנחו לחלוטין את הנקודה הזאת בסיפור. נראה כאילו אין לדמות שלו אין ערך, ואכן כמעט בכל פרקי החצי השני של העונה הדמות שלו נעדרת, הייתי יכול לקבל זאת אך משום מה הוא תמיד באיזור ולא ברור מדוע.

הרעיון המגוחך ביותר הגיע בפרק האחרון של העונה. ארבע הבנות ניסו לטמון מלכודת לאישה במעיל האדום (אשר ככל הנראה אחראית לכל ההטרדות נגד ארבע הבנות) בכדי לגלות את זהותה, דרך מונה, אולם בסוף הפרק מתברר שגם מונה לא יודעת מי היא האישה באדום. אבל זה לא הקטע המגוחך. בדקות האחרונות, ולאחר שהבנות ניצלות מהבית השרוף, כאשר האנה מונה וספנסר חושבות שמי שהצילה אותן הייתה אליסון, נראה כאילו הן מתייחסות למונה במהלך הנסיעה שלהן ברכב פתאם כאחת מהן. העבר נשכח בשנייה ?

כיאה לסדרה, נסיים בשאלה: איך אפשר להמשיך ולצפות בסדרה שלא עונה על אף שאלה מרכזית במשך שלש עונות וכל הזמן פותחת שאלות חדשות שעל רובן המכריע היא לא טורחת לענות ? הצופה חייב להרגיש מתוסכל. בשנים האחרונות עלו שתי סדרות שנקטו בשיטה הזאת: Lost של רשת ABC ו The Killing של רשת AMC. בעוד שלמעריצים של הסדרה Lost לקח מעט יותר זמן לאבד עניין, הרי שלמעריצי The Killing לקח בדיוק עונה אחת בלבד להגיע להרגשה הזאת. עד כדי כך מצבה של The Killing היה גרוע שהיא כבר בוטלה לאחר העונה השנייה וחזרה ברגע האחרון ורק לאחר שקיצצה בצורה רצינית בתקציב. כמה זמן אתם חושבים שייקח למעריצי Pretty Little Liars לאבד עניין ? לפי דעתי, לא זמן רב ואולי חלק מהצופים (כמוני) כבר הגיעו למצב הזה. נכון, הסדרה עדיין ממכרת, אבל בוודאי שלא כמו בעונות הראשונה והשנייה.

אז, לראות או לא לראות ?

הצופים אשר מעוניינים לצפות בסדרה כאופרת סבון לכל דבר אולי עדיין ייהנו ממנה, אולם הצופים שראו בסדרה משהו מעבר לכך, לכל אותם צופים אני ממליץ: על פי העונה השלישית, אפשר להתחיל לנסות ולהשתחרר ממנה. עושה רושם שהמפיקים לא עושים דבר וחצי דבר בכדי לספק לקהל הסברים והצופה נשאר בתום עונה שלישית בת 24 פרקים בעיקר מתוסכל.

יתרה מכך, בעונה הזאת גם ניתן להבחין באלמנט שקורה בדרך כלל לסדרות וותיקות יותר: עושה רושם שהשחקניות כבר מגלמות את התפקידים שלהן על כוח האנרציה. בעיקר הדברים אמורים לגבי אשלי בנסון (האנה), שעושה רושם שהיא מנסה, כמו בלייק לייבלי בעונות האחרונות של Gossip Girl, לפתח לעצמה גם קריירה קולנועית.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה! לגבי ההשוואה לגוסיפ גירל: מבחינת המראה ניתן להחמיא לסדרה ולהגיד שמבחינת המראה היא הצליחה להיראות טוב לא פחות- הבעיה הייתה לדעתי שהפיילוט היה די משמים וגם הפרקים שאחריו היו סתמיים (וזה בניגוד לדעתי על גוסיפ גירל, והרבה סדרות נעורים אחרות שחיבבתי... חבל, הרבה פוטנציאל וקאסט מוצלח ומבטיח בסדרה שלא מייצרת עניין מעבר להייפ סביבה. [מי יודע אולי סדרת הבת תצליח להיות שונה, וגם לעניין?!]

אלעד אמר/ה...

מה דעתך על המתים המהלכים?,ולכמה עונות אתה חושב שהיא תגיעה?

Unknown אמר/ה...

מה דעתך על העונה השלישית של הייבן והעונה השנייה של גרים?

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה!
אשמח לקבל ממך המלצה לסדרה בסגנון hart of dixie. בעדיפות לתכנית שרצה עכשיו.