יום ראשון, 9 בספטמבר 2012

ביקורת: Copper, עונה ראשונה, פרקים 3-1: דרמה משטרתית סבירה.



עושה רושם שדרמות תקופתיות הן דבר שבאופנה, רשתות רבות פונות לעבר בכדי לספר סיפורים חדשים. קשה לדעת מתי האופנה התחילה, אולי כאשר Mad Men עלתה לאוויר לפני מספר שנים ואולי אף קודם לכן. בעוד שבועות בודדים אפילו רשת CBS, הרשת השמרנית ביותר בטלוויזיה האמריקאית, תעלה את הסדרה Vegas, אשר אמורה להתרחש בשנות החמישים או השישים. חלק גדול מהסדרות לא שרד ולראיה ניתן לציין את The Playboy Club של רשת NBC ו Pan Am של רשת ABC, אשר בוטלו לאחר מספר פרקים מצומצם.

בניגוד לסדרות הנ"ל, סדרה שדווקא הצליחה בשנה שעברה הייתה Hell On Wheels, אשר מתרחשת בארה"ב בתקופה של ההתקדמות מערבה, כלומר, בסוף המאה ה 19. הסדרה נמצאת, נכון לעכשיו, במהלך עונתה השנייה ונתוני הרייטינג שלה מספקים מאד ונראה שהיא בדרך לקבל עונה נוספת.

יכול מאד להיות, שב BBC America ראו את הצלחת הסדרה והחליטו לנצל זאת להפיק סדרה נוספת על אותה תקופה, פחות או יותר, וכך נולדה Copper. משום שהסדרה מתרחשת בניו יורק בשנת 1864, לקראת תום מלחמת האזרחים האמריקאית, בתקופה שניו יורק מתחילה להתפתח ולהיות מרכז חשוב מאד בארה"ב.

הסדרה עוקבת אחר קווין קוקרן (טום ווסטון), מהגר אירי שהופך לשוטר ומפטרל באיזור מנהטן. בתו של קוקרן נרצחת ואשתו נעלמת ולמרות שעברו מספר שנים ממועד ההיעלמות שלה, הוא עדיין מחפש אחריה. קוקרן הוא בלש ישר, ובוודאי לא מושחת. בפרקים הראשונים הוא מסייע לילדה בשם אנני בגילאי העשרה המוקדמים, אשר בורחת מאביה החורג משום שהכריח אותה להינשא לו, ולנקום באנס וברוצח אחותה התאומה, גם אם זה אומר שעליו לרצוח את האנס, מאחר והוא בעל השפעה ומצא אדם אחר שייקח עליו את האשמה על פשעיו.

בכדי להעביר את הזמן עד למציאת אשתו, קוקרן מעביר את זמנו ב"בית בושת" אצל ה"מאדאם" אווה הסיאן (פרנקה פוטנטה), שרגשותיה כלפיו הולכים ומתעצמים. כמו כן, גם האלמנה של האנס, אליזבת האורפורד (אנסטסיה גריפית, Once Upon A Time) מאוהבת בו ומנסה למשוך את תשומת ליבו.

על קוקרן לתמרן בין העשירים של האיזור, שהשפעתם גדולה מאד ובין המהגרים האירים שחיים באיזור, בעיקר בשכונות העוני וכן בין האוכלוסייה של האפרו-אמריקאיים, אשר מתחילה להשמיע את קולה. גיבור הסדרה מוכיח שאין לו העדפה גזעית בכל הנוגע לחברים, ואחד מחבריו הטובים הוא הרופא האפרו-אמריקאי מת'יו פרימן (אטו אסנאדו), אשר משתמש ברפואה מתקדמת מאד ביחס לאותה תקופה ועליו קוקרן סומך יותר מהכל ולמעשה הוא מתפקד כחוקר מקרי מוות עבורו.

לאחר כל ההקדמה הנ"ל, בפועל מדובר בסדרת משטרה, אשר אירועיה מתרחשים באמצע המאה הקודמת, ותו לא. אין פה סיפור מסובך, מלבד סיפור המסגרת של קוקרן, אשר מנסה למצוא את אשתו, וכך גם התסריט. הוא זורם בצורה חלקה. לא מדובר בסדרת המשטרה הטובה ביותר שנראתה על המסכים, ולא תמצאו בה את האיכות כמו בסדרות כגון "האוס" או "שרלוק" הבריטית, אך התסריט מספיק קולח ומעניין, בעיקר משום שזהות הפושע לא נפתרת עד סוף הפרק.

הנקודה שמפריעה היא, שבניגוד למשל לסדרה Hell On Wheels בה רואים מספר לוקיישנים, הרי שב Copper יש מספר מצומצם מאד של לוקיישנים ונראה כי סט הצילומים של הסדרה היה מצומצם מאד. יכול מאד להיות שזה נעשה בשל מגבלות תקציב, אך זה לא משנה את התוצר הסופי. רואים את הדירה של קוקרן, בית הבושת, הבית של אליזבת האורפורד וכן זה של מת'יו פרימן, ובית של עשיר נוסף (רוברט מורהאוס בגילומו של קייל שמידט) מבט על רחוב וחצי וזהו. חבל.

אז, לראות או לא לראות ?
אפשר לראות, במיוחד הצופים שאוהבים סדרות תקופתיות מהסוג הזה, להם הסדרה תעביר מדי שבוע 42 דקות בנעימים, אך סביר להניח שלאחר שיצפו בפרק גם ישכחו אותו. אין בסדרה מרכיב ממכר, או שהיא מסתיימת בכל פרק עם סיומת מפתיעה. המשחק סביר ולא יוצא דופן ונראה שהרעיון די רוכב על המגמה של סדרות תקופתיות וגם בו אין חידוש גדול. עוד סדרת משטרה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

נראה לי שההצלחה של hell on weels נגרמת בגלל שזה מעין מערבון ובאמריקה מאוד אוהבים מערבונים.
גם השחקן הראשי מאוד כריזמטי ושחקן לא רע בכלל.